Ikea doet er zo’n vijf jaar over om een nieuwe keuken te ontwerpen. Die tijd hebben de Zweedse ontwerpers nodig om het design te perfectioneren om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Het Zweedse woonwarenhuis staat bekend als de koning van het bouwpakket. Bijna alles wat je bij Ikea koopt, moet je thuis zelf in elkaar zetten. Zo kunnen de Zweden de productie- en transportkosten laag houden.
Dat merkt de consument in de portemonnee. Niet voor niets slaan veel studenten hun slag bij Ikea voor hun uitzet en natuurlijk voor het welbekende LACK-bijzettafeltje, dat in heel wat studentenkamers te vinden is.
In elkaar zetten kost tijd
Tegenover een besparing qua financiën staat een investering in tijd. Het in elkaar zetten van een Billy-boekenkast of een tweepersoonsbed kan de nodige frustratie opleveren, vooral als je de instructies niet goed leest en er halverwege achter komt dat alles weer uit elkaar moet.
Dat geldt helemaal voor de keukens van Ikea, die uit meer dan 1000 verschillende onderdelen bestaan. Een foutje en je bent gezien. Vandaar dat sommige mensen ervoor kiezen om de keuken door een montagebedrijf te laten installeren.
Complex bouwpakket
Hoe ingewikkeld het in elkaar zetten ook lijkt, het is nog veel complexer om te bedenken hoe je van een keuken een zo goedkoop mogelijk bouwpakket maakt. Ikea is dan ook vijf jaar lang in touw geweest om het nieuwe keukensysteem Metod te ontwerpen, schrijft The Wall Street Journal maandag. De Metod-keukens, vanaf april dit jaar te koop, zijn een stuk moderner dan de Faktum-modellen, die al meer dan twintig jaar oud zijn.
"Het kost vijf jaar om manieren te vinden om de productiekosten zo laag mogelijk te houden en het gebruiksgemak te verbeteren", zegt Peter Agnefjäll, sinds 1 september de nieuwe topman van Ikea, tegenover de zakenkrant. Ter vergelijking: een autofabrikant doet er ongeveer drie jaar over om een nieuw model te ontwerpen.
Iteratief ontwerpproces
Het ontwerpen van een Ikea-keuken is een constant proces van bedenken, testen en verbeteren. Zo werd de besteklade van bamboe meerdere keren aangepast. De eerste versie rook namelijk naar hout en klanten stelden dat niet op prijs, bleek uit tests.
Een onderzoeksteam bezocht duizenden huishoudens per jaar om de wensen van de moderne keukenprins- of prinses in kaart te brengen. Diepe keukenkastjes met deurtjes zijn onpraktisch, bleek uit de gesprekken. Daarom zijn de Metod-keukens voorzien van draairekken en uitschuifkasten.
Ikea bepaalt de toekomst
Keukens worden steeds bepalender in het huis, meent artdirector Mia Lundström van Ikea. In de afgelopen dertig jaar is het kookvertrek "de nieuwe woonkamer" geworden, zegt ze tegenover The Wall Street Journal.
Volgens haar wil zo'n 70 procent van de kopers een eiland in de keuken, waaraan de kinderen hun huiswerk doen en het gezin het avondeten op kan peuzelen.
Met 1 miljoen verkochte exemplaren per jaar, heeft Ikea een leidende rol in de keukenbranche. "We hebben zo'n grote invloed", aldus Ikea-onderzoeker Mikael Ydholm, "dat we tot op zekere hoogte kunnen bepalen hoe de toekomst eruit zal zien."
Lees ook:
IKEA start stilletjes met verkoop tweedehands meubels
Ikea verkoopt zonnepanelen in Verenigd Koninkrijk
Zo verdeelt Ikea-oprichter Ingvar Kamprad zijn miljardenimperium
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl